Het CDA wil dat er veel meer gebruik gemaakt wordt van camera’s om asociaal rijgedrag, zoals het negeren van een rood kruis op de snelweg, te kunnen beboeten. Aanleiding is het toegenomen aantal verkeersongelukken door bijvoorbeeld te hard rijden, whatsappen achter het stuur of het doorrijden bij een rood kruis op de matrixborden. Volgens coalitiepartij CDA moet een betere handhaving leiden tot meer bewustwording over fout rijgedrag.

Wetswijziging nodig
Op dit moment kunnen er geen boetes worden uitgedeeld met de camera’s van Rijkswaterstaat, omdat dat niet is opgenomen in het huidige ‘doelbesluit’. Daarin staat vastgelegd waar een camera voor wordt gebruikt, zoals het registreren van de verkeersdrukte. ‘En dat is natuurlijk gek’, aldus CDA-Kamerlid Wytske de Pater-Postma: ‘Je moet veel meer gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn.’ Daarom stelt het CDA deze week bij de begroting I&W voor om de wet zo aan te passen, dat deze camera’s ook voor handhaving kunnen worden ingezet.

CDA-Kamerlid Wytske de Pater-Postma: “Hufterig gedrag in het verkeer wekt niet alleen grote irritatie op, maar kan ook levensgevaarlijk zijn voor andere weggebruikers. Dat beseffen mensen vaak niet als zij alleen in de auto zitten. Een rood kruis staat er niet voor niets. Maar door te weinig handhaving vervagen die normen in het verkeer. Dat zie je terug in het toegenomen aantal ongelukken. Er is echt een gedragsverandering nodig.”

Omdat de camera’s van Rijkswaterstaat op alle snelwegen hangen, kan overal worden gehandhaafd op het negeren van rode kruizen. Bovendien zijn er extra BOA’s (buitengewoon opsporingsambtenaren) in opleiding om boetes uit te schrijven. Het Ministerie van I&W zal samen met Justitie om de tafel moeten gaan om de regels aan te passen.

Meer ‘slimme’ camera’s

Het CDA wil ook dat er meer vaart gemaakt wordt met de inzet van ‘slimme’ camera’s, die bijvoorbeeld controleren op het gebruik van de smartphone achter het stuur. Sinds kort maakt de politie gebruik van twee nieuwe, speciale camera’s om appende mensen achter het stuur te betrappen.

De Pater-Postma: “Wat mij betreft worden dat er heel snel meer. Appen of bellen achter het stuur is een gewoonte die eruit moet. Met een combinatie van ‘staandehoudingen’ door de politie en meer slimme camera’s moet de pakkans worden vergroot. En dat is hard nodig.”

Maandag bleek uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), in opdracht van onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap, nog dat het aantal verkeersongelukken in vijf jaar tijd verdubbeld is. Het afgenomen toezicht wordt genoemd als één van de belangrijkste oorzaken, net als de toegenomen afleiding in het verkeer.