Het CDA en de ChristenUnie willen dat het kabinet de komende jaren de voedselbank structureel gaat ondersteunen. De partijen willen dat de overheid 9 miljoen euro daarvoor uittrekt. Door cofinanciering vanuit Europa kan dit bedrag oplopen tot 60 miljoen euro per jaar. Door de coronacrisis is de voedselbank van ongekende waarde geworden. Tegelijkertijd kampt de voedselbank ook met problemen door de crisis. Zo wordt er minder overgebleven voedsel gegeven, en zijn vrijwilligers in risico leeftijden helaas niet inzetbaar. Juist nu heeft de voedselbank ondersteuning van de overheid nodig om hun belangrijke werk goed voort te zetten. Beide partijen dienen daarom de initiatiefnota ‘meer oog voor de voedselbank’ in.

CDA Tweede Kamerlid Evert Jan Slootweg: ‘ we moeten over onze eigen arrogantie heen stappen en erkennen dat er ook in Nederland mensen, veelal gezinnen met kinderen, in armoede leven. Ieder kind in armoede is er een te veel. Door de coronacrisis is de rol van de voedselbank in onze samenleving verder toegenomen. En met de economische zware tijden die we tegemoet gaan zullen meer mensen een beroep gaan doen op de voedselbank. Als CDA vinden wij het onze dure plicht deze mensen te helpen.’

Voedselbanken hebben inmiddels een belangrijke rol in onze samenleving om deze mensen te helpen overleven. Zij kunnen 15% van de mensen voorzien van een voedselpakket. De overige 85% kunnen ze niet bereiken, daar is extra geld en personeel voor nodig. Beide partijen willen met deze nota twee vliegen in een klap slaan. Aan de ene kant wervingscampagne om vrijwilligers te trekken en tegelijkertijd betere samenwerkingsverbanden tussen gemeenten en voedselbanken om zoveel mogelijk kinderen te bereiken.

Naast structurele bijdragen doen beide Kamerleden een aantal aanbevelingen zodat voedselbanken in gemeenten nog meer mensen kunnen bereiken. Het grootste deel van de middelen gaat naar de voedselbank in de gemeenten, die daarom voedsel kunnen aanschaffen voor de meest betalende. En we vragen om lokale doel om samen met de lokale voedselbanken een plan op te stellen om specifieke doelgroepen, zoals kinderen, die moeilijk bereikbaar zijn beter te ontdekken.