Het CDA vindt dat er een Europees ‘Marshallplan’ moet komen voor Oekraïne. Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch zal dit vandaag voorstellen in de Tweede Kamer. Op dit moment moeten alle inspanningen erop gericht zijn de oorlog in Oekraïne zo snel mogelijk te beëindigen, nog meer slachtoffers te voorkomen en de opvang van vluchtelingen goed te organiseren. Het moet Poetin echter duidelijk zijn dat de Europese Unie en het vrije westen Oekraïne niet zullen laten vallen en ook na het beëindigen van de oorlog zij aan zij blijven staan met de Oekraïense bevolking. Daarom pleit het CDA voor een Marshallplan voor Oekraïne.

Dit Marshallplan moet een Europees herstelprogramma zijn, gericht op herstel en wederopbouw vanaf de eerste dag dat de oorlog is gestopt. Het CDA wil dat we nu al beginnen met een dergelijk plan vorm te geven. Nederland moet daar op Europees niveau een actieve voortrekkersrol bij spelen. Het plan zou bijvoorbeeld kunnen bestaan uit ontwikkelingshulp, giften, leningen tegen gunstige voorwaarden, hulpgoederen, kennis en kunde om samenleving en economie er weer bovenop te helpen.

Amhaouch: “Het is van belang dat er snel een Europees herstelplan komt voor Oekraïne: een Marshallplan. Niet alleen om het land er zo snel mogelijk weer bovenop te helpen, maar ook als signaal naar Poetin dat we als Europese Unie naast Oekraïne blijven staan: nu en vanaf dag 1 dat de oorlog voorbij is. Nederland kan en moet daar op Europees niveau het voortouw in nemen.”