CDA-Kamerlid Harry van der Molen heeft politieke partij DENK via een motie opgeroepen om te stoppen met het maken van intimiderende filmpjes over andere Kamerleden. De politiek moet het goede voorbeeld geven en daarom is het hoog tijd voor een Kamerbreed moreel appèl, aldus Harry van der Molen.

(Bekijk hier het fragment van zijn inbreng).

Aanleiding voor deze oproep was een artikel in de NRC. Daar wordt ingegaan op het feit dat Kamerleden primair vanwege hun Turkse achtergrond regelmatig door DENK worden aangevallen via intimiderende filmpjes. Die filmpjes leiden er weer toe dat Kamerleden worden bedreigd. Ze krijgen haatmails, voelen zich niet meer veilig in delen van Amsterdam en worden op een luchthaven in Turkije door Nederlandse jongeren aangesproken dat ze eigenlijk moeten worden opgepakt.

Harry van der Molen: “Ik zie regelmatig hoe dit soort intimidaties mijn collega-Kamerleden met een migratie-achtergrond beperkt in hun werk. Dat kan zo niet langer. We kunnen het niet laten gebeuren dat de parlementaire normen verschuiven door dit soort verachtelijke praktijken. Als Tweede Kamerleden moeten we de samenleving het goede voorbeeld geven over hoe we omgaan met mensen van verschillende culturele achtergronden. Het wordt de hoogste tijd dat we daar als Kamer een duidelijke streep trekken.”

De oproep van Van der Molen ontving brede steun in de Tweede Kamer. Kamerleden van allerlei verschillende partijen schreven spontaan hun naam onder de motie. Zelfs Kamervoorzitter Arib heeft de motie ondertekend. Dat een Kamervoorzitter zoiets doet is uniek en in zeker honderd jaar niet voorgekomen.

Volgende week dinsdag wordt over de motie gestemd.