27 februari 2018

CDA Katwijk: Schoonmaakactie in wijk Rijnsoever

Een snoeppapiertje in de struiken, een paar uitgetrapte peuken in de goot, een achtergelaten colablikje bij een bankje. Zwerfafval is een grote ergernis voor veel inwoners van onze gemeente. In een schone omgeving voel je je gelukkiger en veiliger. Op zaterdag 3 maart van 10.30 tot 12.00 uur gaat team CDA Katwijk samen mét buurtbewoners een uurtje zwerfafval prikken in de wijk Rijnsoever. Verzamelen om 10.25 uur ter hoogte van de Maranathakerk aan de Poolster. Voor handschoenen, grijpers en afvalzakken wordt gezorgd. Doe je ook mee?

Een schone én veilige wijk
"Iedereen in onze gemeente verdient een veilige en schone leefomgeving", meent CDA-raadslid en Rijnsoeverbewoner Irene van der Plas. "Ik vind het belangrijk dat kinderen lekker buiten kunnen spelen. Dat is gezond, voorkomt overgewicht en kinderen leren zo ook samen te leven. In een schone wijk is het niet alleen prettiger wonen maar ook spelen." De gemeente heeft een taak om de wijk schoon te houden. Maar ook inwoners zelf kunnen een steentje bijdragen aan het onderhoud van hun wijk. "Zo'n gezamenlijke zwerfafvalopruimactie maakt de buurt al zichtbaar schoner. En het is nog gezellig ook. Het is ongelofelijk als je ziet wat een rommel je in korte tijd met elkaar verzamelt. We kunnen veel handen gebruiken, dus neem vooral je (klein-)kinderen mee voor een uurtje afval ruimen of prikken. Zo maken we samen Rijnsoever 'lenteklaar'", aldus Irene van der Plas.

WhatsApp-buurtgroep Rijnsoever
Net als in een schone wijk willen mensen ook in een veilige wijk wonen. Het CDA heeft zich het afgelopen jaar keihard ingezet voor veiligheid. De gemeente ondersteunt nu dan ook WhatsApp-buurtgroepen waarin inwoners samenwerken om de buurt veiliger te maken. Aan de toegangswegen van de wijk zijn borden geplaatst zodat het voor iedereen duidelijk zichtbaar is dat daar een WhatsApp-buurtgroep actief is. Rijnsoever beschikt over een uitstekende WhatsApp-buurtgroep. Mede dankzij de alertheid van buurtbewoners is vorige week nog iemand door de politie aangehouden voor winkeldiefstal. Meer info op: www.buurtwhatsapprijnsoever.nl

Schoonmaakactie Rijnsoever
De opruimactie zwerfafval in Rijnsoever is op zaterdag 3 maart van 10.30 tot 12.00 uur. Verzamelen: 10.25 uur ter hoogte van de Maranathakerk aan de Poolster. Voor schoonmaakmaterialen zoals hesjes, grijpers, handschoenen en afvalzakken wordt gezorgd.