De gekte op de woningmarkt wordt steeds groter. Vooral in de grote steden is de vraag veel groter dan het aanbod, wat de prijzen opdrijft tot grote hoogte. Overbieden op de vraagprijs is inmiddels standaardpraktijk. Doordat de woningmarkt oververhit is, hebben huisjesmelkers en investeerders vrij spel. Jonge gezinnen en mensen met gewone inkomens komen er niet meer tussen.

Het (ge)Woonmanifest
Wonen is een basisbehoefte. Maar het duurt nu veel te lang voordat er nieuwe woningen worden bijgebouwd. Het CDA vindt dat het anders kan en moet, en heeft daarvoor een plan uitgewerkt: het (ge)Woonmanifest (klik hier). Omdat we heel snel toe moeten naar een eerlijke woningmarkt. Vandaag wordt dat manifest gepresenteerd door de Rotterdamse CDA-lijsttrekker Sven de Langen. Een groot aantal CDA-afdelingen uit het hele land hebben dit manifest inmiddels ondertekend.

In het manifest staan 8 voorstellen om de woningmarkt te verbeteren en eerlijker te maken. Zoals invoering van een noodwet, om de woningbouw te stimuleren en te zorgen dat er meer en sneller gebouwd kan worden. Er moeten meer huurwoningen voor het middensegment worden gebouwd. En voormalige corporatiewoningen die op de markt komen moeten betaalbaar gehouden worden. Ook wordt er een beroep gedaan op het verantwoordelijkheidsbesef van investeerders, makelaars en verkopers, om niet alleen maar voor het grote geld te gaan.

Kettingbeding
Een voorstel van het CDA om huurverhogingen af te remmen met een zogeheten kettingbeding, kan rekenen op de steun van de Tweede Kamer. In het AD van vandaag zegt CDA woordvoerder woningmarkt Erik Ronnes hierover: “Het komt nu te vaak voor dat voormalige sociale huurwoningen na verkoop opeens meer dan 1000 euro per maand kosten, terwijl de corporatie eerder maximaal het wettelijke maximum van 710 euro mocht vragen. Die huursprong is veel huurders te gortig, omdat zij maar 800 tot 900 euro per maand kunnen betalen.” (Klik hier om het artikel te lezen).

Kun jij nog een dak boven je hoofd kopen in de stad? Kijken, kijken, en niet kunnen kopen. Dat is de ervaring van veel mensen die op dit moment een huis in een grotere stad probeert te kopen. De gekte op woningmarkt wordt steeds groter. Klik hier en doe de huizenmarkt-test!