Het moet voor starters eenvoudiger worden om een huis te kopen. Een groep CDA-lijsttrekkers wil dat gemeenten garant kunnen staan voor het deel van de studieschuld van starters bij het kopen van hun eerste huis. Op dit moment is het voor veel jongeren simpelweg onhaalbaar om een eigen woning te kopen, mede door hoge studieschulden.

CDA-lijsttrekker uit Den Haag Hilbert Bredemeijer: ‘’Net als in veel andere steden en dorpen zie ik in mijn stad dat het voor starters vrijwel onhaalbaar is om een huis te kopen. Met deze maatregel maken we het eenvoudiger voor starters om een huis te kopen en geven we ze een grotere kans om aan hun toekomst te werken in de stad.‘’

De lijsttrekkers wijzen erop dat jongeren graag blijven wonen in de stad waar ze zijn gaan studeren of hun eerste baan hebben gevonden. Voor steden is het van belang dat ook een nieuwe generatie de kans krijgt om er te wonen, te leven en mee te bouwen aan de toekomst van de stad. Tegelijkertijd worstelen gemeenten in de regio’s ermee dat jongeren geen betaalbaar huis kunnen kopen en er weinig huurhuizen beschikbaar zijn. Om te voorkomen dat deze jongeren massaal wegtrekken, is het belangrijk dat ze een eerlijke kans krijgen.

CDA-Kamerlid Inge van Dijk steunt de actie. Op dit moment is het al mogelijk om als ouder of familielid garant te staan bij het afsluiten van een hypotheek, maar het zou goed zijn als ook gemeenten hier een rol in kunnen vervullen. Samen met de Tweede Kamer en gemeenten moet er gekeken worden hoe dit plan het beste kan worden vormgegeven. Daarbij moet rekening gehouden worden met de financiers die deze garanties zullen moeten omarmen en met het beperken van financiële risico’s voor gemeenten. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door samen te werken met banken die mee willen werken aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.

CDA-Kamerlid Inge van Dijk: ‘’We moeten voorkomen dat jongeren op voorhand al worden uitgesloten bij het kopen van een huis. Daarom is het belangrijk dat er samen met gemeenten gekeken wordt naar de mogelijkheden voor een garantstelling.”

Deze oproep wordt door de volgende CDA-lijsttrekkers geïnitieerd:

Bo ter Braak – CDA Borne
Hilbert Bredemeijer – CDA Den Haag