De ziekenhuizen en IC’s lopen weer vol. En dat heeft ernstige gevolgen voor zorgverleners en mensen die hun operatie weer uitgesteld zien worden. Helaas is het daarom noodzakelijk opnieuw enkele maatregelen te nemen om het coronavirus te lijf te gaan. Het CDA steunt die nieuwe maatregelen, maar wel onder voorwaarden. Daarover debatteerde CDA Tweede Kamerlid Joba van den Berg deze week in de Tweede Kamer.

‘We staan voor ingewikkelde dilemma’s’, legt Van den Berg uit. ‘Gevaccineerden zien dat hun reguliere zorg weer wordt afgeschaald en dat ze moeten wachten op bijvoorbeeld hun hart- of heupoperatie. Want door het toenemend aantal besmettingen onder met name niet-gevaccineerden raakt de zorg weer overbelast. En oververmoeide zorgverleners in ziekenhuizen maar ook in de thuiszorg, verpleeghuizen, zorginstellingen en bij de huisartsen vragen zich af waarom zij zich weer het snot voor de ogen moeten werken voor mensen die niet zijn gevaccineerd. Tegelijkertijd is iedereen coronamoe en willen we hardere maatregelen als lockdowns voorkomen.’

Het is precies de reden waarom het CDA kan leven met uitbreiding van het coronatoegangsbewijs (ctb) in verschillende sectoren. Instelling van een ctb voor buitensporters vond Van den Berg echter geen goed idee: ‘Mensen moeten juist in deze tijd kunnen blijven sporten; sporten is gezond en verbindt mensen. Bovendien draaien amateurverenigingen op vrijwilligers en wordt handhaving buiten erg ingewikkeld. Ook het OMT adviseerde geen ctb voor de buitensport.’ Op aandringen van het CDA en andere partijen werd deze maatregel uiteindelijk geschrapt.

Ook benadrukte Van den Berg het belang van meer gerichte (regionale) maatregelen. Juist in grote steden zijn de absolute aantallen van ongevaccineerden het hoogst. Daarom stelde het Kamerlid voor naast  mobiele  vaccinatielocaties ook mobiele testlocaties te realiseren. Want testen bij klachten is essentieel om het virus te bestrijden. Helaas laat nu ca 50% zich bij klachten niet testen. Tot slot vroeg het CDA aandacht voor de situatie van tienduizenden mensen die om medische redenen geen vaccin kunnen verdragen. Want ook zij moeten mee kunnen blijven doen in de samenleving.