De richtlijn die jongeren moet beschermen tegen schadelijke reclames of video’s met schokkende beelden, moet ook gaan gelden voor social media. CDA woordvoerder Harry van der Molen heeft een motie ingediend waarin hij de regering verzoekt hier werk van te maken.

Momenteel worden minderjarigen beschermd tegen video’s die schadelijk voor hen kunnen zijn. Ook aan reclame gericht op kinderen worden eisen gesteld. Zo mogen bijvoorbeeld rondom kinderprogramma’s geen reclames voor alcohol en tabak worden uitgezonden. Van der Molen: “Nieuwe Europese regels om schadelijke video’s aan te pakken gaan wel gelden voor YouTube, maar niet voor Facebook bijvoorbeeld. Dat is gek. Ook kinderen zijn actief op Facebook. Door sociale media ook in de richtlijn op te nemen kunnen toezichthouders optreden als dat nodig is. Ik heb daarnaast met de SP een motie ingediend om kinderen te beschermen tegen niet gepaste reclame rond programma’s waar ze veel naar kijken, maar die niet officieel kinderprogramma’s zijn. Dat beschermt kinderen extra tegen reclame die voor hen niet gepast is.”

In zijn motie vraagt hij de regering om de richtlijn zodanig uit te breiden, dat alle social media hier onder gaan vallen.