Het CDA Rotterdam wil dat er in een volgende collegeperiode een programma 'Weerbare stad' komt. Dat vertelde raadslid en kandidaat Christine Zandberg in het Radio1-programma WNL op Zaterdag. Rotterdam moet worden verdedigd tegen verschillende bedreigingen. De laatste jaren zagen we onder meer buitenlandse inmenging en beïnvloeding vanuit Turkije en misbruik van onze vrijheden door radicale organisaties en haatpredikers. Om vrijheden voor iedereen te beschermen ambieert het CDA een weerbaar Rotterdam dat duidelijke grenzen stelt.

Om tot een weerbare stad te komen doet het CDA Rotterdam voorstellen langs drie lijnen: Allereerst aandacht voor waarden en normen door betrokkenheid van een wijkagent bij basisscholen en burgerschapslessen in het onderwijs. Ten tweede de aanpak van radicalisering en opruiing door het boycotten van haatpredikers, door het opleggen van een gebiedsverbod of het instellen van een meldingsplicht, en het beter informeren van gesubsidieerde instellingen om te voorkomen dat zij podium bieden aan organisaties die een opruiende boodschap verkondigen. Tot slot openen we de aanval op buitenlandse inmenging door het aanpakken van het lokaal faciliteren van kliklijnen en samenwerking met een Duitse stad om te leren van maatregelen aldaar.

Lees hier meer over het programma ´Weerbare stad´