Het CDA is zeer positief over de uitbreiding van geboorteverlof. Wanneer dit wetsvoorstel volgend jaar in werking treedt hebben we een belangrijke sprong gemaakt voor alle aankomende gezinnen in Nederland. Hiermee versterken we de positie van gezinnen aanzienlijk. Een grote wens van het CDA.

CDA woordvoerder Pieter Heerma: ‘dit is een belangrijk wetsvoorstel voor alle aanstaande ouders. De uitbreiding van het geboorteverlof voor de vader is een hele goede zaak. Waarop het wachten eigenlijk al te lang heeft geduurd. De 2 dagen verlof zoals we die tot op heden in Nederland kennen is niet meer van deze tijd. Ook niet als we kijken naar de landen om ons heen.’

Gezinnen en families zijn het fundament van onze samenleving. De plek waar je een band opbouwt met je allernaasten. En waar je veilig moet kunnen opgroeien en opvoeden. Maar ook waar mensen voor elkaar zorgen en elkaar bijstaan, en waar je de normen en waarden krijgt overgedragen. Het gezin, als samenlevingsvorm, is uniek en kwetsbaar. En verdient dus ondersteuning en bescherming.

Dit wetsvoorstel gaat daaraan bijdragen. Dat betekent meer ruimte voor zorg, liefde en aandacht van beide ouders voor hun pasgeboren zoon of dochter en voor elkaar. Het is goed voor de versterking van de onderlinge band in de allereerste levensfase. Ook wordt met de uitbreiding van het adoptieverlof de gewenning van een kind in een adoptie- of pleeggezin ondersteund. ‘Hopelijk zal het ook bijdragen aan de kansen van vrouwen op de arbeidsmarkt. Een betere verdeling van mogelijkheden om bij te dragen aan de zorg voor kleine kinderen na de geboorte draagt op termijn misschien zelfs indirect bij aan het verminderen van de zwangerschapsdiscriminatie’, aldus Heerma.