Het CDA vindt het verstandig dat Nederland het luchtruim sluit voor de Boeing 737 MAX, het type toestel dat afgelopen zondag neerstortte in Ethiopië. Daarbij kwamen alle 157 inzittenden om het leven. Vorig jaar was er een Lion Air-crash met 189 doden waar ook de Boeing 737 MAX bij was betrokken. Mustafa Amhaouch: ‘De onzekerheden en risico’s op gebied van veiligheid in Nederland zijn veel te groot. Deze ingreep is heftig maar volgens ons wel te rechtvaardigen. Boeing had zelf veel eerder actie moeten ondernemen. Het is daarom goed dat de minister het zekere voor het onzekere neemt.’

Het CDA drong dinsdag al aan op één lijn voor de hele Europese Unie en verwelkomt dan ook het recente besluit van EASA om het type vliegtuig in de hele EU voorlopig aan de grond te houden.

Esther De Lange: ‘Ten tijde van de MH17 ramp gingen landen en maatschappijen verschillend om met het vliegen door Oekraïens luchtruim. Nu dreigde er weer verschil in aanpak bij de Boeing 737 Max, maar gelukkig werd er nu wel snel voor één aanpak gekozen. Wel hopen we door vragen aan de Europese Commissie en EASA snel meer te weten te komen over de aanleiding van de problemen. Waarom is Boeing bijvoorbeeld niet met een software-update gekomen terwijl dit na de Lion Air ramp wel was aangekondigd?’

Klik hier voor de vragen aan de Europese Commissie en EASA

Klik hier voor de vragen aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.