Huurwoningen in grote steden zijn steeds vaker onbetaalbaar voor mensen met een middeninkomen. Daarom is het nodig dat middenhuren in de private sector worden begrensd om huurexcessen te voorkomen. Daar heeft CDA-woordvoerder wonen Pieter Heerma deze week voor gepleit.

Op dit moment zijn huren tot aan de zogenaamde liberalisatiegrens beschermd. Die grens ligt nu op 750 euro. Maar het aanbod aan betaalbare huurwoningen in de vrije sector (tussen de 750 en 1000 euro) in veel steden is beperkt, zo blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Voor dat beperkte aanbod worden vaak flinke bedragen gevraagd die ver boven de redelijke huurprijs liggen. Veel huurders staan machteloos tegenover deze woekerprijzen.

Het CDA is daarom voor verhoging van het plafond van het WoningWaarderingsStelsel (WWS). Heerma: “Het is een gigantisch probleem, vooral in de grote steden. Woningen voor de middenklasse zijn niet meer betaalbaar, wat uiteindelijk ten koste gaat van de maatschappelijke samenhang van die steden. Mensen die zijn aangewezen op woningen met middenhuur bied je door het verhogen van dat plafond van het WWS meer bescherming. Want inmiddels zijn in deze tijden van schaarste de torenhoge huren die in het middensegment worden gevraagd voor een gemiddelde leraar of politieagent niet meer op te hoesten.”