Het coronavirus houdt de wereld flink bezig. Sinds de uitbraak van het virus zijn in China inmiddels honderden doden gevallen. Voor zover bekend zijn er in Nederland nog geen mensen besmet geraakt. CDA-Kamerlid Anne Kuik heeft donderdag tijdens een debat over het coronavirus opnieuw gevraagd naar de voorzorgsmaatregelen die worden genomen.

Zo heeft luchtvaartmaatschappij KLM besloten om de komende tijd te stoppen met vluchten van en naar China. Kuik heeft een voorstel gedaan om per direct een algehele stop op alle vliegverbindingen naar China af te kunnen dwingen, mocht dit binnenkort noodzakelijk zijn. Experts van het RIVM volgen de ontwikkelingen op de voet, maar nog veel is onbekend. Voortdurende alertheid is noodzakelijk.

Kuik sloot af haar inbreng af met een statement: ‘Het is heel lelijk om te zien hoe een virus een excuus voor mensen is om racistisch te zijn naar Aziatische mensen. Dat accepteren we niet’.