Het CDA pleitte gisteravond in Radar voor betere samenwerking tussen het ministerie van Volksgezondheid, de provincies en zorgverzekeraars om het te kort aan huisartsen aan te pakken. In onder andere de provincies Friesland en Zeeland zien we in bepaalde gemeenten een patiëntenstop, omdat huisartsen overbelast zijn. Blijkbaar zijn er gebieden waar huisartsen niet graag willen werken, of de partner slecht een baan kan vinden.

Joba van den Berg: “Wanneer mensen niet meer terecht kunnen bij een huisarts, is dat een zeer zorgelijke en gevaarlijke ontwikkeling. Daarom moet de minister voor medische zorg samen met de provincies en de zorgverzekeraars nauw gaan samenwerken om dit probleem op te lossen.”

Voor beginnende artsen bijvoorbeeld moet het aantrekkelijk worden in buitengebieden te gaan werken. Ook kan er worden gedacht aan meer praktijkondersteuning, dus iemand die handelingen van de huisarts overneemt om de arts te ontlasten. En zorgverzekeraars moeten voldoende zorg inkopen.