Het CDA heeft bij de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart 2017 in een sterk versnipperd politiek landschap een goed resultaat geboekt. Dat is de hoofdconclusie van het rapport van de Evaluatiecommissie Tweede Kamerverkiezingen 2017. Commissievoorzitter Marnix van Rij heeft het eindrapport “Op de goede weg” op het najaarscongres in Nijmegen aangeboden aan partijvoorzitter Ruth Peetoom.

Bij de Kamerverkiezingen boekte het CDA een bescheiden winst van 6 zetels. Daarmee behoorde de partij volgens de commissies tot één van de grote winnaars van de verkiezingen. “Die winst is inmiddels omgezet in regeringsdeelname en een frisse ploeg CDA-bewindspersonen. Dat biedt een enorme kans voor verdere profilering van de partij richting de gemeenteraadsverkiezingen”, aldus Van Rij.

Verdere groei is volgens de commissie mogelijk. Daarvoor beveelt de commissie aan de breed gedragen langetermijnstrategie van het CDA als brede volkspartij verder uit te bouwen en meer invulling te geven aan de vijf CDA-thema’s, die zowel in het programma als in de campagne centraal stonden.

De evaluatiecommissie heeft gekeken naar drie aspecten van de verkiezingen: het programma, de kandidaatstelling en de verkiezingscampagne. Over al deze onderdelen is de commissie positief. Om verder voort te gaan ‘op de goede weg’ doet de commissie twaalf concrete aanbevelingen, voor onder meer het voortzetten van de CDA1000, de versterking van de scouting en de doorontwikkeling van de online-campagne.

Bekijk hier het rapport.