08 september 2011

De Rouwe: Ontzie SWOV en VVN bij bezuinigingen

De Tweede Kamer vergaderde deze week over de verkeersveiligheid. Tijdens dit overleg bracht CDA-woordvoerder Sander de Rouwe het plan naar voren om scooterrijders zonder rijbewijs harder aan te pakken. De Rouwe: ‘Er is veel overlast van scooterrijders die niet eens beschikken over hun papiertje. Als de politie deze jongeren aanhoudt, dan vinden wij dat de politie die scooter in beslag moet nemen en pas moet teruggeven als de scooterrijder zijn rijbewijs heeft laten zien’. De BOVAG steunt dit plan van het CDA.

Ook heeft De Rouwe minister Schultz gevraagd om bij de geplande bezuinigingen het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) en Veilig Verkeer Nederland te ontzien. De Rouwe: ‘Deze organisaties dragen enorm bij aan de verkeersveiligheid en het is voor ons een brug te ver dat deze organisaties 50% gekort gaan worden. Als we, zoals de minister zegt, alles op alles willen zetten om het aantal verkeersslachtoffers verder naar beneden te brengen, dan gaat deze voorgenomen bezuiniging voor mijn fractie te ver’.