08 november 2014

Drie nieuwe leden partijbestuur

Het partijcongres heeft drie nieuwe leden gekozen voor het partijbestuur. Bij twee van de drie vacatures was sprake van een meervoudige voordracht.

Gijp van Soest werd verkozen als vrijgekozen lid senioren. Hij werd voorgedragen door de CDA-Senioren. Hij is, op eigen verzoek, benoemd voor een periode van twee jaar. Van Soest is voorzitter van de CDA-Senioren. Hij gaf aan blij te zijn dat ‘het partijbestuur, binnen de statutaire mogelijkheden, poogt CDA-Senioren dezelfde positie te geven als het CDJA en de CDA Vrouwen’.

Voor de vacature van vrijgekozen lid bedrijfsleven werden twee kandidaten voorgedragen: Theo Koekkoek en Jaap van Oord.

Het congres heeft Theo Koekkoek verkozen. Koekkoek woont in Almkerk. Daar heeft hij samen met zijn vrouw een akkerbouw- en pluimveebedrijf. Koekkoek is vader van vier kinderen. Naast zijn werk op het bedrijf bekleedt hij de nodige bestuurs- en toezichthoudende functies in de agro- en foodsector, de financiële sector en de kerk.  Zo is hij onder meer voorzitter van de Raad van Commissarissen van Agrifirm en voorzitter van de Raad van Commissarissen van Rabobank Altena.

Ook voor de vacature van vrijgekozen lid Sociale Zaken waren twee kandidaten voorgedragen: Janny Bakker-Klein en René Peters.

Janny Bakker-Klein werd door het congres gekozen. Ze woont in Huizen en is daar, sinds acht jaar, wethouder voor het CDA. Bakker-Klein is getrouwd en heeft een zoon. Ze heeft Nederlands Recht en Bestuurskunde gestudeerd. Na haar studie was ze werkzaam bij de Nederlandse Patiënten/Consumenten Federatie en ze was directeur van Nierstichting Nederland. Naast haar wethouderschap, en werkzaamheden in het vrijwilligerswerk is ze momenteel bezig met het schrijven van een proefschrift over de rol van maatschappelijke organisaties bij armoedebestrijding in Nederland.