27 oktober 2012

Evaluatierapport commissie Rombouts roept op tot eenheid

Op het CDA najaarscongres in de Doelen in Rotterdam presenteerde de Evaluatiecommissie van het CDA haar eindrapport met de titel ‘Om eenheid en inhoud’.

De commissie – onder voorzitterschap van Ton Rombouts, burgemeester ‘s-Hertogenbosch – onderzocht in opdracht van het partijbestuur de verkiezingsnederlaag bij de afgelopen verkiezingen. Het CDA verloor daar 8 zetels en eindigde op een historisch dieptepunt van 13 zetels. De commissie plaatst het verlies in een neergaande trend, waarbij de partij sinds 2006 70% van haar electoraat – 1,8 miljoen kiezers -  kwijtraakte.

Oorzaken
De commissie ziet drie oorzaken voor deze neergang. Op de eerste plaats de onduidelijkheid van de boodschap; waar staat het CDA voor? Op de tweede plaats de onenigheid in eigen geledingen die daar het gevolg van was. De commissie noemt tenslotte ook de onbekendheid van lijsttrekker en kandidaten bij de kiezer, maar maakt dat punt nadrukkelijk ondergeschikt aan de eerstgenoemde oorzaken.

Werk aan de winkel maar geen bijltjesdag
De commissie benoemt de grote urgentie waarmee het CDA aan de slag moet en geeft aan dat er veel werk aan de winkel is. “CDA leden willen geen bijltjesdag. Ze zoeken liever naar oplossingen dan naar schuldigen. De oorzaak voor de verkiezingsnederlaag zit veel te veel in de partij verweven om hiervoor één of twee mensen als verantwoordelijken aan te wijzen" aldus commissievoorzitter Rombouts.

Aanbevelingen
De commissie doet een aantal dwingende aanbevelingen.

•    Herstel de eenheid. Daarvoor is krachtig en verbindend leiderschap nodig en een cultuur waarin verschillen overbrugd kunnen worden.
•    Laat dappere, onbevangen CDA-politici met lef een eigentijds en onderscheidend geluid horen. Het CDA-gedachtegoed in het rapport van het Strategisch Beraad biedt daar alle handvatten voor. Maak het concreter en houd het actueel.
•    Verleg de koers van Den Haag naar de maatschappelijke partners en de regio. Onderstreep in woord en daad dat de samenleving vorm krijgt door het werk van mensen in de scholen, ziekenhuizen, kinderopvang en in verenigingen. CDA-volksvertegenwoordigers moeten wat zij daar zien en horen vertalen in politieke activiteiten.

Commissie
De commissie Rombouts is door het partijbestuur ingesteld op 24 september jl. De opdracht was om een compact onderzoek te verrichten naar de verkiezingsuitslag van 12 september. Voor dit onderzoek heeft de commissie gesproken met ruim 150 mensen binnen en buiten de partij en ontving zij meer dan 1000 mails en brieven.

De commissie bestond uit: Ton Rombouts (voorzitter), Marc Breugelmans, Dirk Gotink, Heleen Herbert, Froukje de Jonge, Lionel Martijn en Ciel Stevens-Meewis.

Download hier het rapport ‘Om eenheid en inhoud’