Bij ernstig geweld door georganiseerde en ondermijnende criminaliteit, krijgen burgemeesters de bevoegdheid om een woning te kunnen sluiten. Voorbeelden hiervan zijn het beschieten van een woning, ernstig geweld in een woonwijk of het vinden van een wapen achter de voordeur. Met dat wetsvoorstel stemde de ministerraad vrijdag 25 juni in op voorstel van minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid.

Deze maatregel is nodig om de openbare orde te kunnen handheven en de strijd aan te gaan met de georganiseerde en ondermijnende criminaliteit. Grapperhaus: “Criminelen opereren nietsontziend. Daarom moeten we onze woonwijken en bedrijfsterreinen weerbaarder maken tegen georganiseerde ondermijnende criminaliteit. Burgemeesters zien met de politie en medewerkers van hun gemeentediensten als geen ander waar de problemen spelen. Door de burgemeester ook de instrumenten te geven om in actie te komen daar waar nodig, vergroot dit de veiligheid."