De uitslag van de verkiezingen voor Provinciale Staten van 15 maart 2023 heeft de kloof zichtbaar gemaakt tussen Den Haag en de rest van het land. ‘De uitslag is een enorme draai om de oren, ook voor mijn partij’, zei CDA-fractievoorzitter Pieter Heerma in het Kamerdebat over de betekenis van deze verkiezingen.

Veel kiezers zagen volgens Pieter Heerma in de stikstofaanpak van het kabinet het bewijs van een politiek die de verbinding met de samenleving is verloren en van een overheid die steeds vaker tekortschiet in het geven van antwoorden van grote vraagstukken. De discussie over het doel van 2030 voor de aanpak van stikstof heeft ‘boeren, provincies en de samenleving in de gordijnen gejaagd en vormt een sta-in-de-weg voor het daadwerkelijk reduceren van stikstof in de praktijk’. Dat is volgens Heerma de reden dat het CDA heeft aangegeven te willen heronderhandelen over de stikstofafspraken in het coalitieakkoord, specifiek over het jaartal 2030.

Het CDA wil dat het kabinet snel over de brug komt met een Landbouwakkoord en met de eerder toegezegde regelingen, waarmee boeren en provincies aan de slag kunnen met het terugdringen van de stikstofuitstoot. Ook wil het CDA dat provincies een voorschot krijgen op het geld, dat ze nodig hebben om van start te gaan.

De kloof wijst er ook op dat veel mensen het gevoel hebben dat Nederland een land is geworden dat vooral goed is voor mensen die het al goed hebben. ‘Waarom kan de politiek wel in een nacht een bank redden, maar zitten de Groningers en toeslagenouders al jaren in de penarie’, vroeg Pieter Heerma zich af. Hij wees daarbij ook op het rapport ‘Voor heel Nederland’, dat het CDA eerder dit jaar presenteerde.