Het CDA en D66 pleiten voor een inburgeringsverplichting voor Turkse nieuwkomers. Tweede Kamerlid Pieter Heerma: "We zien dat de zorgwekkende ontwikkelingen in Turkije leiden tot meer spanningen, ook in ons land.  Het is daarbij een probleem dat juist Turkse nieuwkomers op dit moment totaal zijn vrijgesteld van de inburgeringsplicht."

D66 en het CDA benadrukken dat het aantal mensen wat vanuit Turkije naar Nederland komt groeit door de onrust in het land. Op dit moment zijn Turkse migranten vrijgesteld van de inburgeringsplicht door afspraken uit een associatieverdrag tussen Turkije en Nederland. Echter spreken zij vaak de taal slecht en hebben ze moeite om aan een baan te komen. De nieuwe inburgeringswet maakt het mogelijk om dit aan te passen en inburgering verplicht te maken voor Turkse nieuwkomers.