CDA-woordvoerder volkshuisvesting Pieter Heerma wil dat demissionair minister Ollongren van Binnenlandse Zaken maatregelen neemt om het koop- en verkoopproces van huizen eerlijker te laten verlopen. Hij stelt Kamervragen naar aanleiding van het nieuws dat Vereniging Eigen Huis (VEH) wordt overspoeld met klachten over sjoemelende makelaars.

Uit onderzoek van VEH blijkt dat kopers en verkopers van woningen heel vaak slachtoffer zijn van vriendjespolitiek, bewuste prijsopdrijving en handelen uit eigenbelang door zowel aankopende als verkopende makelaars. Heerma: “De schaarste op de woningmarkt brengt kennelijk het slechtste in sommige makelaars naar boven, waar de kopers de dupe van worden en de markt nog slechter van gaat functioneren. Er is meer transparantie en handhaving op dit soort misstanden nodig. Dat is eerlijker voor kopers, maar ook voor verkopers.”

Het CDA stelt daarom voor om duidelijke kaders te stellen voor wat wel en niet toegestaan is binnen het (ver-)koopproces van een woning. Verder moet een onderzoek meer duidelijkheid geven over de vraag welke extra maatregelen nodig zijn om misstanden in de makelaarswereld aan te pakken.