De afgelopen dagen zijn veel ondernemers getroffen door de rellen. In de eerste plaats kunnen ondernemers bij hun verzekeraar terecht voor een schadevergoeding voor de ravage die door plunderaars en relschoppers is aangericht. Maar voor de ondernemers die buiten de boot vallen richten minister Ferd Grapperhaus en minister Wopke Hoekstra een schadefonds op. ''Het is heel pijnlijk dat juist de ondernemers, die het al zwaar hebben, nu worden getroffen door rellen en plunderingen'' aldus Hoekstra.

Het overgrote deel van de ondernemers is verzekerd. Volgens DNB valt de aangerichte schade onder 'klein molest', wat betekent dat verzekeraars kunnen uitkeren. De kleine groep ondernemers die niet verzekerd is, kan op een vergoeding uit het schadefonds rekenen. Hoekstra: "Ik ga ervan uit dat we daarmee de volledige schade die ondernemers is aangedaan door de raddraaiers weten op te vangen.''

Het geld moet uiteindelijk op de relschoppers worden verhaald, vindt Hoekstra.''Iedereen is erop gebrand om dit tot op de laatste cent te verhalen op de daders''. Dat moet gebeuren via strafrechtelijke en civielrechtelijke procedures.