“Een volk dat voor tirannen zwicht,
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht”

Aan deze woorden van de verzetsman en oprichter van Vrij Nederland, Hendrik van Randwijk moesten wij denken afgelopen donderdag.

Een gitzwarte dag voor Oekraïne en Europa.De inval in Oekraïne is illegaal, gewetenloos en onverantwoord. Een flagrante schending van het volkenrecht. Een stap terug in het verleden van de koude oorlog.

In de eerste plaats wil ik hier ons medeleven en onze onvoorwaardelijke steun uitspreken aan de bevolking en de leiders van Oekraïne. Hun strijd voor vrijheid en democratie, is de onze.
Hun roep om vrede en recht, is de onze. Wij staan naast de Oekraïners in hun strijd voor deze gedeelde waarden. De moed en wijsheid van president Zelensky geven hoop.
Zijn optreden is redelijk en waardig.

Het contrast met Poetin kan niet groter zijn. Dit is een en andermaal Poetin’s oorlog.

Poetin’s oorlog is illegaal. Omdat hij macht stelt boven het recht.
Omdat er vanuit Oekraïne geen enkele dreiging uitging. Genocide en denazificatie als valse voorwendselen zonder enige vorm van bewijs.

Bloemen bij de Oekraïnse ambassade in Rusland. Dappere demonstranten in Rusland
Een moeder met zuigeling op haar arm die wordt afgevoerd
Kan Poetin wel op de steun rekenen van zijn eigen bevolking?

Poetin’s agenda was geen staatsgeheim: Hij wil Rusland als supermacht en voormalige deelstaten als Belarus, Armenië, Kazachstan – en bovenal – Oekraïne als satellieten.
Dat weten we sinds de inval in Georgië en de bezetting van de Krim.

Bij iedere verkiezing hebben wij – met de SGP – gepleit voor meer budget voor onze krijgsmacht en daarom hebben wij bij de onderhandelingen ingezet op een structurele verhoging en komt er fors geld bij. Duitsland kiest daar nu sinds gisteren ook voor.

Met de inval in de Oekraïne staan we op een kruispunt in de geschiedenis. Dat vraagt om een snelle en eensgezinde reactie van de wereldgemeenschap.
De CDA fractie geeft het kabinet de steun en het mandaat om proactief te handelen.

Meer dan ooit is het van belang dat de Europese Unie en de NAVO eensgezind en slagvaardig opereren. Om te zorgen dat Poetin faalt in zijn missie. Ik heb mij verbaasd dat wij openlijk communiceren over de exacte levering van militair materiaal. Dat weten ze in Moskou nu ook.

De CDA-fractie steunt het pakket sancties dat is afgekondigd. Ook voor Belarus. Ze bijten daar waar de pijn gevoeld moet worden. Er mag nog wel een stap bij.
Waar ziet het kabinet nog ruimte voor effectieve aanvullingen? Wij denken aan Swift, aan het bevriezen van de tegoeden van Europese dochters van bijvoorbeeld Gazprom en secundaire sancties zoals de VS die op Iran toepast.

De oorlog gaat grote humanitaire gevolgen hebben. Daarin willen en moeten wij de bevolking van Oekraïne helpen. Met humanitaire noodsteun en medische hulpmiddelen. Voor private initiatieven zouden we graag een coördinatiepunt hebben bij buitenlandse zaken. Hartverwarmend om deze initiatieven te zien.

We moeten ons voorbereiden op de opvang van vluchtelingen in onze eigen regio. Worden hierover Europese afspraken gemaakt? Een oorlog als deze lijdt tot onnoemelijk veel leed. Poetin dreigt nu zelfs met kernwapens. Daarom moet de weg van dialoog altijd openblijven. Welke mogelijkheden ziet het kabinet hiervoor? De-escalatie en overleg zijn altijd de kortste weg uit een conflict.

We moeten nadenken over wat dit conflict betekent voor ons land, onze veiligheid en onze operationele gereedheid.

Hoe kunnen wij voor ons voedsel, onze industrie en energie minder afhankelijk worden? Hoe zorgen wij ervoor dat Europa geopolitiek niet wordt platgewalst tussen grootmachten met eigen ambities en belangen. In dit verband hebben wij eerder gepleit voor een Europese Veiligheidsraad, wat ons betreft met deelname van de Britten. Hoe kijkt het kabinet daar tegenaan? Onze waarden, onze democratie en onze vrijheid verdienen onze bescherming vanuit een eensgezind Europa.