Inbreng Wopke Hoekstra tijdens het formatiedebat

Dank aan mevrouw Hamer. Aan haar engelengeduld en haar inlevingsvermogen heeft het niet gelegen. Dan het hetgeen er op tafel ligt. Het is niet ideaal, maar zo moet het maar. Maar als we eerlijk zijn, is het het midden tussen een surplace en de snelheid van de slak.

Als CDA hebben we steeds gezegd: een groot aantal opties is potentieel bespreekbaar om een coalitie te vormen. Tot wel 6, 7 of 8 opties hebben we benoemd. Ook zijn er wat ons betreft meerdere vervolgstappen denkbaar  - met 6, met 4, alleen de heer Rutte, en ook deze vorm van 2. Al is de grote vraag wel wat het precies oplevert.

Dan een inhoudelijk vraag aan mevrouw Hamer: in uw verslag spreekt u over een werkgroep van de Kamer die de agenda van het versterken van de democratische rechtsorde moet gaan uitwerken. Nu is er deze week in dit huis de Commissie Van der Staaij ingesteld. Hoe ziet u uw voorstel in relatie tot die commissie? Overlapt dit, of vult het aan?

Voor ons geldt dat wat de formatie ook nog brengen zal, we ons blijven inzetten voor een eerlijke en sterke economie. Voor een veilige, inclusieve samenleving, voor alle Nederlanders. Waarbij we voorbij het systeemdenken gaan, naar dienstbare instituties. Met balans tussen leren, werken en zorgen. Waar de menselijke maat voorop staat. Met dit alles indachtig de volgende generatie die hier in de waan de dag zo vaak vergeten wordt. Daar staan we voor, daar mag iedere kiezer ons op aanspreken.