06 juni 2023

Inge van Dijk: Kamerleden moeten maximaal worden gefaciliteerd met goede, betrouwbare en tijdige informatie

Twee jaar geleden nam de Tweede Kamer een motie aan, die het presidium (het dagelijks bestuur) van de Tweede Kamer verzocht om een werkgroep samen te stellen die de informatievoorziening tussen kabinet en Kamer moet helpen verbeteren. Op 6 juni presenteerde de werkgroep Informatieafspraken, onder leiding van Tweede Kamerlid Inge van Dijk, haar rapport: 'Grip op informatie'.

Zonder juiste en volledige informatie, kunnen Kamerleden de regering niet goed controleren. In artikel 68 van de Grondwet is daarom vastgelegd dat de regering verplicht is om ieder individueel Kamerlid de inlichtingen te geven waar hij of zij om vraagt. Toch komt het in de praktijk vaak voor dat vragen van Kamerleden niet of te laat worden beantwoord. Of dat informatie pas kort voor een debat met de Kamer wordt gedeeld, te kort om er kennis van te kunnen nemen. Dit bemoeilijkt het werk van Kamerleden en belemmert hun controlerende taak.

In haar rapport doet de werkgroep vier aanbevelingen om de informatievoorziening vanuit het kabinet aan de Kamer te verbeteren. Hiervoor sprak zij met Kamerleden en -ambtenaren, met ambtenaren van ministeries en met leden van het kabinet. Ook maakte de werkgroep een analyse van de aantallen stukken die de Kamer ontvangt van het kabinet en de (tijdige) beantwoording van Kamervragen.

De vier aanbevelingen:

1. (gericht aan het kabinet:) treed bij de introductie van nieuwe stappen rondom de werking en interpretatie van artikel 68 Grondwet eerst in overleg met de Kamer;
  2. (gericht aan de Kamer:) indien het kabinet weigert om informatie met de Kamer te delen, voer dan aan de hand van een vastgelegde procedure een toets uit ten aanzien van de onderbouwing van die weigering;
  3. (gericht aan het kabinet:) investeer structureel in een tijdige beantwoording van Kamervragen, nu wordt zestig procent niet tijdig beantwoord;
  4. (gericht aan het kabinet:) maak laagdrempelig contact mogelijk tussen departementsambtenaren en Kamerleden, waardoor er meer inzicht kan ontstaan in de context of achtergrond van bijvoorbeeld schriftelijke vragen, moties en toezeggingen.

Inge over het rapport: "Kamerleden moeten maximaal worden gefaciliteerd met goede, betrouwbare en tijdige informatie uit het kabinet. Dat zestig procent van de Kamervragen niet op tijd wordt beantwoord, is onacceptabel. Ik reken erop dat kabinet en Kamer serieus met onze verbetervoorstellen aan de slag gaan."

De werkgroep heeft haar rapport aan de voorzitter van de Tweede Kamer overhandigd. Het zal nu eerst in het presidium worden besproken, waarna zowel Kamer als kabinet ermee aan de slag moeten.