Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat heeft vandaag namens het kabinet de strategische agenda  ‘Nederland Digitaal’ gepresenteerd. In de agenda worden 24 ambities genoemd om van Nederland dé digitale koploper van Europa te maken. Hiermee wil het kabinet het rappe tempo waarmee de maatschappij digitaliseert op een verantwoorde manier in goede banen leiden én versterken. Voor de burger, voor de economie en voor de overheid, zodat iedereen meeprofiteert van deze snelle en innovatieve ontwikkelingen. Met aandacht voor de juiste randvoorwaarden.

Ambities en vangrails
Digitalisering roept tegelijkertijd vragen op over de bescherming van onze privacy of onze cyberveiligheid. Daarom is de agenda in nauwe samenwerking opgesteld met minister Ferdinand Grapperhaus (Justitie & Veiligheid) en staatssecretaris Raymond Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties), die gaan over achtereenvolgens cybersecurity en ICT bij de Rijksoverheid. Mona Keijzer zegt over het belang van de digitaliseringsstrategie: “Eén ding weet je zeker, de technologie schrijdt voort. Niet alleen om je ambities te verwoorden, maar ook om de vangrails neer te leggen, zodat we niet uit de bocht vliegen.”

Speciale aandacht MKB
In de agenda is in het bijzonder aandacht voor de positie van het midden- en kleinbedrijf (MKB). Voor kleinere ondernemers is het lastiger te bepalen welke digitale innovatie het meeste rendement oplevert en bestaan zorgen over cyberveiligheid. Daarover zegt Mona Keijzer: “We zijn al nummer 1 in Europa met snelle en bereikbare netwerken. Met 5G gaan we daar een volgende stap in zetten. Maar uit dezelfde ranglijst blijkt dat het MKB achterblijft in de digitale ontwikkeling. Zij beschikken niet, in tegenstelling tot grote bedrijven, over een eigen ICT-afdeling. Met deze agenda wil het kabinet het MKB een handje helpen, zodat ook zij profiteren van de mogelijkheden die digitalisering biedt om de productiviteit te verhogen.”Ook CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch (woordvoerder MKB, bedrijfslevenbeleid en innovatie) noemt de agenda een belangrijke stap: “Een goede zaak dat het kabinet de krachten bundelt met deze digitaliseringsstrategie. Dat is van belang voor de economische groei, het gemak voor de Nederlander en de maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan. Ook positief dat hiermee gewerkt wordt aan het vertrouwen in de digitale toekomst, door als overheid de waarden ‘transparant’ en ‘betrouwbaar’ voorop te zetten voor de burger.”

Lees hier de Nederlandse Digitaliseringsstrategie.