Naar aanleiding van de toeslagenaffaire gaf Pieter Omtzigt op 27 januari een lezing over macht en tegenmacht in Nieuwspoort:

Geachte dames en heren,

Wat een eer om vanavond met u te mogen spreken over de lessen die we met elkaar moeten trekken uit het kinderopvangtoeslagschandaal. Een schandaal dat heel lang groot en onzichtbaar leed veroorzaakt heeft achter duizenden, tienduizenden voordeuren van Nederland.

Onzichtbaar voor mij en bijvoorbeeld de journalisten Pieter Klein en Jan Kleinnijenhuis tot 2017, en onzichtbaar voor het grote publiek tot nog recenter. Als er iets duidelijk is geworden, kijk maar naar de snoeiharde bevindingen van het rapport ‘Ongekend Onrecht’, is dat er een aantal fundamentele veranderingen nodig zijn in ons land. In de overheid, in de rechtspraak, in het maatschappelijk middenveld, in de media, maar ook in de politiek zelf, inclusief de Tweede Kamer.

Alleen zo kunnen we met elkaar het vertrouwen in de rechtsstaat herstellen. Openheid moet weer de norm worden, macht moet tegenmacht ontmoeten, niet om het gevecht, maar om problemen onder ogen te zien en samen op te lossen. Alleen zo neem je betere besluiten....

De hele lezing terug lezen? Klik hier

Pieter blijven volgen? Abonneer je hieronder op zijn nieuwsbrief:

Geen formulier om weer te geven