De regering moet met de gemeenten gaan overleggen over de middelen die zij willen om de toeristisch verhuur (AirBnB) te kunnen reguleren en handhaven. Dat is hard nodig om de uitwassen van vakantieverhuur tegen te gaan. Een meerderheid in de Tweede Kamer steunde deze motie, die mede door het CDA werd ingediend.

In Amsterdam wordt momenteel al een redelijk strikt beleid gehanteerd, maximale verhuur van 60 dagen per jaar aan niet meer dan 4 personen per keer en geen sociale huurwoningen, bijvoorbeeld. Toch blijkt dat dit vaak niet genoeg is. Mensen overschrijden de termijn voor verhuur regelmatig, tot op het punt dat het lijkt of er in sommige wijken meer toeristen dan Amsterdammers wonen. Het zorgt ook vaak voor veel overlast. Buurtbewoners zien hun buurt in korte tijd drastisch veranderen en voelen zich vaak niet meer thuis. Bijkomend probleem is dat het aantal betaalbare woningen nog schaarser wordt (en daardoor ook weer duurder), omdat veel huurwoningen aan de woningmarkt worden onttrokken. Permanente vakantieverhuur is immers veel lucratiever.

Woordvoerder Wonen Erik Ronnes: “De balans is op sommige plekken zoek, en het frustreert enorm dat vanuit algemeen belang niet kan worden ingegrepen. Lokale overheden moeten in staat zijn de belangen van haar eigen inwoners te beschermen. Vandaar dat we mede initiatiefnemer zijn voor deze motie.”