08 november 2014

“Meld het Mona”; CDA opent meldpunt mantelzorg

Mona Keijzer heeft zaterdag op het CDA congres in Alkmaar een meldpunt voor mantelzorgers geopend: “Meld het Mona”. Met het meldpunt wil het CDA van mantelzorgers zelf horen, waar zij tegenaan lopen nu de langdurige zorg per 1 januari wordt overgeheveld naar de gemeenten.

“Voor mantelzorg kies je niet. Mantelzorg overkomt je als iemand waar je van houdt ziek wordt en zorg nodig heeft. Deze zorg is voor de hele samenleving onvervangbaar en onbetaalbaar”, zei Keijzer op het Congres. “Hun ervaringen zijn een belangrijke graadmeter voor het succes van de decentralisatie van de zorg naar de gemeenten”.

Keijzer benadrukte dat veel gemeenten hard bezig zijn om de overgang van de zorg in goede banen te leiden. Maar dit is geen garantie dat alles goed zal gaan. “Dit kabinet legt een grote verantwoordelijkheid neer bij de gemeenten, maar uiteindelijk zijn het gewone mensen, die als mantelzorger de zorg moeten leveren”.

Het CDA gaat de binnengekomen reacties bundelen en gebruiken bij haar beoordeling van de uitvoering van de decentralisatieplannen van het kabinet. Waar mogelijk worden reacties doorgegeven aan lokale CDA afdelingen om te kijken of er voor een specifiek probleem een passende oplossing kan worden gevonden.

Het meldpunt is te vinden via www.CDA.nl/meldhetMona.

Lees hier de toespraak van Mona Keijzer.