19 april 2018

Meldplicht bij overnames

Het kabinet komt met strengere regels rond ongewenste overnames.  Wie in Nederland een bedrijf van publiek belang wil op kopen, moet daarvoor eerst toestemming van het kabinet krijgen. Gisteren presenteerde staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) daartoe het eerste wetsvoorstel, dat toeziet op de telecomsector. Bij een eventuele overname door een buitenlands bedrijf gaat de meldplicht vooraf gelden, zodat het ministerie kan kijken of dit akkoord is. Zo kan er bijtijds ingegrepen worden als obscure bedrijven via overnames onze nationale veiligheid dreigen te schaden.

Keijzer: „Je wilt niet dat de openbare orde en veiligheid in het gedrang komen, omdat na een overname een malafide onderneming onze basisvoorzieningen kan platleggen, of de Nederlandse regering onder druk kan zetten. Dan gaat het mis."

In het kabinet wordt momenteel ook breder gekeken of er andere sectoren bescherming nodig hebben, bijvoorbeeld chemie-, energie- en watersector.