Het CDA en de ChristenUnie hebben eerder gepleit voor de introductie van ‘green bonds’. Dat zijn obligaties die gebruikt worden voor investeringen in het klimaat. Minister Wopke Hoeksta van Financien laat weten dat de Nederlandse staat volgend jaar deze groene obligaties gaat uitgeven. De minister is na onderzoek tot de conclusie gekomen dat het mogelijke en wenselijk is.

Groene obligaties zijn leningen aan de overheid door particulieren of bedrijven, waarmee de overheid investeert in het klimaat. Ze moeten een nieuw instrument worden waarmee beleggers hun bijdrage leveren aan klimaatinvesteringen. Er zijn op dit moment nog maar weinig van dit soort financiële instrumenten. Met de obligaties worden alleen projecten gefinancierd die een positief effect hebben op het klimaat.

CDA-Kamerlid Evert Jan Slootweg: “Groene obligaties zijn een beproefd instrument dat in het buitenland al succesvol wordt gebruikt.  De minister heeft eerder aangegeven dat de onderzoeksfase voorbij is. Het is mooi nieuws dat Nederland volgend jaar gaat beginnen met het uitgeven van groene obligaties. Dit kan op meer manieren ten goede komen aan duurzame investeringen waar veel vraag naar is door de markten.”