03 april 2023

Naar een arbeidsmarkt in balans

Werk is een cruciale schakel in onze samenleving.

Werk geeft ons bestaanszekerheid, waardering en zelfontplooiing. Het brengt ons in contact met elkaar en draagt bij aan meer gelijkwaardige kansen in het leven. Werk vormt de basis voor een sterke samenleving waar we op elkaar kunnen bouwen, waar mensen mee kunnen doen.

Kortom: werk zorgt voor sociaal perspectief.

Toch is de huidige arbeidsmarkt uit balans. Waar werk bruggen hoort te slaan tussen mensen, is er nu juist sprake van een kloof langs contractvormen. Risico’s zijn ongelijk verdeeld en versterken eerder de groeiende tweedeling in de samenleving. Zij die werken met zekerheid en zij die werken in onzekerheid.

Tegelijkertijd leven er zorgen bij het midden- en kleinbedrijf (MKB) of het nog wel loont om iemand in vaste dienst te nemen. Terwijl het van vitaal belang is dat ondernemers – de ruggengraat van onze economie – ook in de toekomst durven ondernemen, investeren, mede door talent aan zich te binden.

Sterke middenklasse
In een tijd waarin we juist behoefte hebben aan meer verbinding en gelijkwaardige kansen voor heel Nederland moet het écht anders. De zekerheid van een baan en een gezond MKB is de basis voor een sterke middenklasse. Dat is vanaf het begin Karien van Gennips missie als minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, maar ook als CDA’er.

Daarom heeft Karien van Gennip, juist nu, sámen met werkgevers en werknemers belangrijke afspraken hebben gemaakt voor een eerlijke arbeidsmarkt van morgen. Namens het kabinet presenteert ze een pakket om de doorgeschoten flexibilisering en schijnzelfstandigheid een halt toe te roepen, en ondernemerschap te stimuleren en aantrekkelijk te houden.

Poldergedachte
Dit maatregelenpakket laat zien dat we het nog kunnen in Nederland, ook in lastige tijden: grote kwesties met elkaar aanpakken, vanuit de poldergedachte én met een gemeenschappelijke visie voor de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen.

"Mijn dochters vinden het misschien ouderwets klinken, maar dat noem ik ‘sociaal rentmeesterschap’. Daar geloof ik in."

- Karien van Gennip

Lees hier meer over het pakket aan maatregelen.