Het is hoog tijd dat het nabestaandenpensioen beter geregeld wordt. Volgens CDA woordvoerder Pieter Omtzigt worden nabestaanden nu ‘volledig vergeten’. Wie overstapt naar een andere baan bijvoorbeeld kan opgebouwde rechten verliezen en dit leidt tot schrijnende gevallen. Omtzigt:” Dan kan de nabestaande opeens ver onder bijstandsniveau eindigen. Ook maakt het uit of iemand vlak voor of vlak na de pensioenleeftijd overlijdt. Dat is toch niet uit te leggen!"

Samen met de ChristenUnie dient Omtzigt daarom vandaag een initiatiefnota in om de problemen op dit gebied aan te pakken. De beide partijen willen dat er een uniforme regeling komt.

Na het overlijden van een partner blijkt het nabestaandenpensioen soms veel lager dan verwacht, waardoor een nabestaande flink in de financiële problemen kan komen. Vooral vrouwen kunnen te maken krijgen met een behoorlijke inkomensval.