22 oktober 2019

Oud CDA-minister Til Gardeniers overleden

Het CDA is bedroefd door het overlijden van oud-minister Til Gardeniers op 22 oktober 2019. Zij is 94 jaar geworden. Gardeniers heeft de afgelopen decennia een grote staat van dienst opgebouwd, zowel maatschappelijk als voor het CDA, en stond bekend als een betrokken, sociaal bewogen en zeer gewaardeerd politica. Zo was zij als minister verantwoordelijk voor de totstandkoming van de Wet voorzieningen gehandicapten (WVG), één van de voorlopers van de huidige Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), heeft zij zich beziggehouden met het omroepbeleid en was zij betrokken bij de totstandkoming van het RIAGG.

Ook in andere functies had zij, geïnspireerd door de vraag “Wie is Uw naaste”, oog voor de kwetsbare medemens, zoals vluchtelingen en gehandicapten. Gardeniers nam plaats in het Nationaal Comité 4 en 5 mei, was betrokken bij het Rode Kruis en lid van de Raad van State. Tot op hoge leeftijd zette zij zich in voor de partij. Het bestuur, de bewindspersonen en de Tweede Kamerfractie van het CDA wensen haar kinderen, (achter)kleinkinderen en anderen die haar lief waren veel sterkte bij het dragen van dit verlies.

Een in memoriam is hier gepubliceerd.