29 september 2017

Oud-senator en oud-Tweede Kamerlid Rinse Zijlstra overleden

Ons bereikte het droevige bericht dat afgelopen dinsdag oud-senator en oud-Tweede Kamerlid Rinse Zijlstra is overleden. Zijlstra had een bijzonder rijke politieke en maatschappelijke loopbaan. In de jaren zeventig was hij actief betrokken bij de totstandkoming van het CDA.

De Fries Zijlstra was vier jaar Tweede Kamerlid namens de ARP, van 1967 tot 1971. Hij trad toe ten tijde van het kabinet-De Jong, de opvolger van het kabinet-Zijlstra. Premier Jelle Zijlstra was een broer van Rinse Zijlstra.

Midden jaren zeventig, van 1973 tot 1977 was hij vicevoorzitter van de ARP en van 1974 tot 1975 ook van het CDA i.o.

In 1975 werd Zijlstra burgemeester van de Friese gemeente Smallingerland. Dat zou hij zes jaar blijven. Daarna trok opnieuw de Haagse politiek, Zijlstra startte in 1983 als senator voor het CDA. Dat zou hij twaalf jaar blijven. Zijlstra werd er woordvoerder buitenland. Ook was hij vier jaar lang ondervoorzitter van de Eerste Kamer.

Zijlstra combineerde zijn vele politieke werkzaamheden met allerlei maatschappelijke en bestuurlijke activiteiten in het bedrijfsleven, de landbouw en de sport.

Toen Zijlstra in 1995 zijn politieke carrière beëindigde werd hij benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje-Nassau.

Rinse Zijlstra is 90 jaar geworden.