24 februari 2023

Parlementaire Enquêtecommissie aardgaswinning Groningen: aangrijpende conclusie

Op 24 februari presenteerde de Parlementaire Enquêtecommissie aardgaswinning Groningen in Zeerijp in het aardbevingsgebied haar onderzoek 'Groningen boven Gas' naar de besluitvorming over de aardgaswinning, aardbevingen, schadeafhandeling en versterking in Groningen. Namens de CDA Tweede Kamerfractie was woordvoerder Agnes Mulder aanwezig bij de presentatie.

Reactie Agnes Mulder en CDA Groningen:

"Het is een zwaarbeladen en emotionele dag voor Groningen en in het bijzonder voor Groningers in het aardbevingsgebied. De parlementaire enquêtecommissie kwam met de snoeiharde conclusie dat de belangen van Groningers stelselmatig zijn miskend door de beslissers in Den Haag. De financiële belangen stonden op één. Groningen betaalde daarvoor de prijs. Dit rapport bevestigt de jarenlange vermoedens van de Groningers in het aardbevingsgebied. Het is goed dat het onrecht en leed dat de Groningers is aangedaan zwart op wit staat. Dat het zover heeft kunnen komen maakt ons diep bedroefd.

Er ligt een grote opgave voor het kabinet en de Tweede Kamer om de ereschuld in te lossen in samenspraak met de regio. Niet alleen door het herstellen van de scheuren in onze muren, maar ook door het herstellen van de scheuren in de Groninger samenleving. De menselijke maat moet daarbij het uitgangspunt zijn. Dat kan alleen door Groningers nu definitief boven gas te plaatsen en perspectief op een veilige en welvarende toekomst te geven. Het kabinet en de Tweede Kamer moeten die verantwoordelijkheid nemen bij de behandeling van dit rapport."

Robert de Wit – fractievoorzitter CDA provincie Groningen
Bert Raangs – fractievoorzitter CDA Eemsdelta