20 april 2017

Strengere controles op drugs

Afgelopen dinsdag heeft Madeleine van Toorenburg tijdens het mondelinge vragenuur in de Tweede Kamer aandacht gevraagd over de toenemende drugscriminaliteit in Nederland. Zij heeft minister Blok van Veiligheid en Justitie gemaand haast te maken met de maatregelen tegen dit enorme probleem.

Van Toorenburg: ‘Afgelopen weekend lazen we in de Telegraaf dat Europol een beeld schetst van Nederland als ‘narcostaat’. Ronduit beschamend. Nederland is naast de wietschuur inmiddels ook de harddrugsproducent en -handelaar van de wereld aan het worden. Het neemt ontwrichtende vormen aan. Onze haven lijkt zo lek als een mandje, maar ook langs andere wegen vindt de hier bereide drugs de klanten, via de post bijvoorbeeld.

Het tij moet worden gekeerd.’ Hiertoe deed Van Toorenburg verschillende suggesties. Het CDA wil weten hoe het in Nederland zo uit de hand kon lopen en welke maatregelen op korte termijn genomen kunnen worden.

Blok erkende de problematiek en laat op verzoek van het CDA onderzoeken of de post in Nederland strenger gecontroleerd kan worden op drugs. Ook laat hij onderzoeken hoe de Nederlandse straffen voor drugshandel zich verhouden tot die in de rest van Europa.