20 februari 2014

Sybrand Buma biedt Wiebes rapport 'Pompen of verzuipen' aan

CDA fractievoorzitter Sybrand Buma heeft zojuist het rapport ‘Pompen of verzuipen’ aangeboden aan staatssecretaris Wiebes. In dat rapport beschrijft het CDA de desastreuse gevolgen van de accijnsverhogingen van 1 januari voor de ondernemers in de grensstreek. De accijns op diesel werd met 3 cent verhoogd en de accijns op LPG met 7 cent. Daarbovenop werden deze accijnzen ook gewoon geïndexeerd. De accijnzen op alcohol werden met 5,75% extra verhoogd en zelfs de verbruiksbelasting op frisdrank werd fors verhoogd.

Door deze extra accijnsverhoging lopen lokale ondernemers sinds de jaarwisseling tientallen procenten omzet mis. Niet alleen tankstations en slijterijen zijn de dupe. Ook de cafés, supermarkten en winkeliers zien hun klandizie weglekken naar Duitsland en België. Het sociale leven verplaatst zich in de grensregio’s steeds meer naar de andere kant van de grens, naar Duitsland en België.

Sybrand Buma: “Met het Meldpunt Grensstreek heeft het CDA de problemen in kaart gebracht. Het CDA heeft met Prinsjesdag al gewaarschuwd voor deze gevolgen en had in haar tegenbegroting alternatieve voorstellen om de extra accijnsverhoging te voorkomen. Wij willen een eerlijk speelveld voor kleine ondernemers. Zij vormen het hart van de lokale economie. Door de extra accijnsverhoging worden deze ondernemers onevenredig hard getroffen. Het raakt hen direct, maar ook de gemeenten in de grensregio, waar door deze maatregel banen, voorzieningen en bedrijvigheid verdwijnen.”

Tijdens het vragenuur van afgelopen dinsdag deed CDA woordvoerder Pieter Omtzigt de dringende oproep aan Wiebes om de accijnsverhogingen zo snel mogelijk terug te draaien. De staatssecretaris gaf aan dit pas na een evaluatieperiode van drie maanden te willen doen. Sybrand Buma herhaalde die oproep: “De grens is al lang bereikt. Honderden pomphouders, slijters en winkeliers van Groningen tot Limburg tot Zeeland staat het water aan de lippen.”

Bij het Meldpunt Grensstreek kwamen er ruim 600 meldingen binnen. Alle meldingen zijn verwerkt in het rapport ‘Pompen of verzuipen’. Op basis van de meldingen tot nu toe vallen er de volgende conclusies te trekken:

-       Er is een zeer sterke omzetdaling bij veel pomphouders, tabakszaken en slijterijen, soms wel tot 35%.

-       De eerste ontslagen zijn al gevallen, en er zullen meer volgen. Voor verschillende ondernemers dreigt er een faillissement.

-       Steeds meer consumenten gaan over de grens tanken, boodschappen doen en brandstof, drank en sigaretten inslaan.

-       Er ontstaan nieuwe vormen van advisering om btw en accijns terug te vragen. Voor zakelijk verkeer is het prijsverschil nog veel groter dan voor het personenverkeer.

-       De leefbaarheid in de grensstreek komt onder druk te staan. Winkels komen leeg te staan en voorzieningen verdwijnen.

Na het aanbieden van het rapport, was er nog een demonstratie op het Plein. Een grote groep pomphouders was naar Den Haag afgereisd om de oproep van het CDA kracht bij te zetten.

Klik op onderstaande link om het hele rapport te lezen.