In deze crisistijd zijn er ook lichtpuntjes. Zo laat onze maatschappij zien hoe solidair we eigenlijk zijn met onze medemens. Zelfs als je diegene niet kent. Dat gebeurt al door iets heel simpels: jezelf aan de regels houden. Gek genoeg zien we die solidariteit in het verkeer veel minder vaak terug. Terwijl ook daar de gezondheid van andere weggebruikers centraal hoort te staan. Toch zie je dat zelfs de grootste braverik achter het stuur kan veranderen in een enorme aso. Waarbij het alleen maar draait om ‘ikke eerst’, en de ander niet bestaat.
 
Nu veel mensen vanwege corona hun reisgedrag aanpassen, en vaker de auto of fiets zullen pakken in plaats van de trein, wordt het hoog tijd dat de overheid een offensief start tegen hufterig gedrag in het verkeer. Daarmee voorkom je onnodig leed, IC-opnames en wordt meteen een heldere norm gesteld. Om te beginnen met een grootschalige campagne, zodat die boodschap duidelijk in ieders oren wordt geknoopt. Dat is hard nodig, want alleen al tijdens de coronacrisis zijn de ongelukken ernstiger geworden. Bovendien is het een investering die je dubbel en dwars terugverdient.
 
Ooit was Nederland een van de beste jongetjes van de klas op het gebied van verkeersveiligheid, maar dat is allang niet meer zo. Samen met Malta en Zweden hebben we de twijfelachtige eer dat we de enige zijn in Europa waar ten opzichte van 2010 meer verkeersdoden zijn gevallen. In totaal 661, een cijfer waar verschrikkelijk leed achter schuil gaat. Terwijl we volgens onze minister streven naar nul slachtoffers in 2030. Niet alleen de ellende is toegenomen, maar ook de maatschappelijke kosten van verkeersongevallen zijn in tien jaar met bijna een miljard euro gestegen. Afleiding, middelengebruik en te hoge snelheid zijn grote boosdoeners. Maar ook asociaal gedrag zoals bumperkleven of het negeren van stoplichten en rode kruizen blijft aan de orde van de dag. Een fractie afleiding kan al fataal zijn.
 
De komende periode gaat uitwijzen hoe snel de drukte op de wegen gaat toenemen, en welke vormen dit aanneemt. Wereldwijd geeft in ieder geval een eenduidig beeld: waar de lockdown versoepelt, neemt de verkeersdrukte direct toe. Wat dat betreft is het goed als werkgevers zoveel mogelijk kijken naar flexibele werktijden. Daar zullen we, in ieder geval voor een tijdje, meer naartoe moeten om de filedruk in de spits tegen te gaan. Maar als we echt beter uit de crisis willen komen, met significant minder verkeersslachtoffers, zullen we veel duidelijker een norm moeten stellen. Dat betekent meer handhaven, zowel met slimme camera’s als met staandehoudingen. Maar ook meer communiceren. Hoe sneller we starten met een overheidscampagne tegen verkeershufters, hoe beter. Wijs mensen op hun verantwoordelijkheid. Zodat we ook meer van die solidariteit gaan terugzien op de weg.
 
Wytske Postma, Tweede Kamerlid CDA en woordvoerder mobiliteit & verkeersveiligheid


Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.