14 november 2022

Tijd voor nieuwe industriepolitiek

‘Industriepolitiek’ was de laatste decennia een vies woord in de politiek. Het geloof in de open economie was eindeloos en het ging Nederland economisch goed . Sindsdien is er veel veranderd. Na Brexit, America First en de Chinese Nieuwe zijderoute, zagen we tijdens corona wat er gebeurt als de internationale logistiek stil komt te liggen. We zijn als Nederland en Europa te afhankelijk van andere landen. Het is tijd voor een nieuwe industriepolitiek. Een die uitgaat van maatschappelijke waarden en publieke belangen. Een die gericht is op een goed investerings- en innovatieklimaat én op strategische autonomie. Een die de randvoorwaarden schept voor de volgende generatie maakbedrijven en een sterk economisch Nederland.

Daarom presenteert Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch een plan voor de maakindustrie met concrete voorstellen voor het herwaarderen en verbeteren van de positie van de maakindustrie in Nederland. De komende maanden gaat hij naar de Nederlandse maakinbedrijven toe om met ondernemers en werknemers in gesprek te gaan over het plan.

Klik hier voor het plan.