14 mei 2014

Tweede Kamer trekt gele kaart tegen Europese pensioenplannen op verzoek van CDA

Vandaag heeft Pieter Omtzigt in het debat met Dijsselbloem voorgesteld dat de Tweede Kamer onmiddellijk een gele kaart trekt tegen de verregaande en ingrijpende Europese pensioenplannen. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunde het voorstel en nam een motie aan. Het wordt nu zaak om ook andere nationale parlementen te overtuigen de gele kaart te trekken. Voor 29 mei moeten de andere parlementen hun bezwaar kenbaar gemaakt hebben.

Het gaat voor Nederland om 1200 miljard euro pensioengeld. De Europese Commissie stelde voor om bijna 100 pagina’s nieuwe pensioenwetgeving uit Brussel te krijgen. Met deze nieuwe richtlijn wil Brussel de pensioenen in kapitaalgedekte stelsels zekerder maken. Dus zijn er uitgebreide regels. Ze gelden echter niet voor stelsels, waar landen en/of bedrijven wel beloftes doen en daarvoor nauwelijks of geen geld opzij leggen. Die stelsels, die overigens ook in Duitsland gebruikt worden, zijn een grote bom onder de toekomst en mensen kunnen er geen langdurige zekerheid aan ontlenen. Echter om de pensioenen zekerder te maken – schrijft de commissie – komen er zeer gedetailleerde regels voor landen die gespaard hebben voor pensioenen. Dat zou averechtse effecten kunnen hebben. De kosten van de fondsen zullen overigens ook gewoon stijgen door deze regels en dat gaat ten koste van het rendement.

De voorstellen van de commissie, die meer dan 100 pagina’s beslaan, zijn onder andere:
- De Europese Commissie gaat precies voorstellen hoe het pensioenoverzicht eruit ziet tot op zeer groot detailniveau (berekeningen en zelfs de lettergrootte op het pensioenoverzicht).
- De pensioenen worden voortaan besproken door de ministers van Financien en niet van Sociale Zaken.
- De governance  van pensioenfondsen wordt in Europa bepaald.
- Fondsen kunnen gemakkelijker verhuizen van land naar land om bijvoorbeeld minder toezicht te zoeken. Dus fondsen kunnen gemakkelijker naar Luxemburg of Cyprus verhuizen, omdat ze daar de regels prettiger vinden. Dat leidt overigens tot minderd zekerheid voor werkenden en gepensioneerden.
- De Europese commissie kan zelfstandig regels opstellen zonder dat de nationale parlementen daar nog iets over kunnen vinden.  Dat kan in de toekomst zeer ingrijpend zijn.
- De Europese toezichthouder kan aanwijzingen geven aan de nationale toezichthouder. EIOPA komt de facto boven DNB te staan als toezichthouder.

Met het steunen van de motie Omtzigt door andere partijen, hebben zij ook ingestemd om collega’s in Europa te bewegen de gele kaart te trekken. Het tweede deel van de motie verzoekt de fracties namelijk om collega’s in Europa te bewegen ook de gele kaart te trekken. De tijd is kort, maar CDA woordvoerder Omtzigt rekent erop dat ook de andere Kamerleden keihard nu hun collega’s in de Sociaal-Democratische (PvdA), Liberale (PVV), Linkse (SP) en andere fracties (PVV en CU/SGP) gaan benaderen om dit plan tegen te houden op nationaal niveau en in het Europarlement.

Voor een gele kaart zijn overigens 18 parlementen nodig en voor een oranje kaart 29 parlementen. (indien een land slechts een één-Kamer systeem heeft, telt het parlement dubbel).

MOTIE PIETER OMTZIGT

De Kamer,

Gelezen de plannen over de IORP-2 richtlijn, die direct ingrijpt in het Nederlandse pensioenstelsel,

Gehoord de uitspraak van de Minister-President  “Daar zullen we ons als Nederland tegen verzetten. Ik beloof me daarvoor in te zetten”,