Het CDA is een groot voorstander van een snelle uitrol van 5G in heel Nederland. 5G is een techniek die niet alleen supersnel internet mogelijk maakt, maar ook kan leiden tot veel nieuwe innovatieve uitvindingen. Hierbij kan worden gedacht aan bijvoorbeeld zelfrijdende voertuigen of vlijmscherpe videobeelden, zodat artsen vanuit het ziekenhuis al kunnen meekijken in een ambulance. CDA woordvoerder telecommunicatie Joba van den Berg: “Het is belangrijk dat Nederland tot de koplopers van Europa blijft behoren op het gebied van digitale infrastructuur. Daarom willen we ervoor zorgen dat Nederland tijdig klaar is voor alle voordelen die 5G biedt.”

Burum
Voor een snelle uitrol in Nederland is er echter wel een knelpunt, namelijk het satellietstation van de inlichtingendiensten in het Friese Burum. Zij maken op dit moment gebruik van een frequentieband, de 3,5 GigaHertz-band, die ook als meest geschikt wordt gezien om 5G over uit te rollen. Indien 5G ook via deze band wordt uitgerold, zou dat storingen voor het satellietstation kunnen opleveren boven de lijn Amsterdam-Zwolle. Om zowel de uitrol van 5G in heel Nederland mogelijk te maken, als de veiligheid van Nederland door de inlichtingendiensten te waarborgen, worden door het kabinet mogelijke oplossingen in kaart gebracht. Deze oplossingsrichtingen zullen dit jaar worden onderzocht.

Joba van den Berg benadrukte tijdens het debat zowel het belang van 5G als het belang van onze veiligheid. “Het CDA is blij dat het kabinet al op zoek is naar een goede oplossing die beide elementen borgt, en dat staatssecretaris Keijzer op schema ligt met de uitvoering van onze motie. In deze motie is opgenomen dat het kabinet eind dit jaar een besluit zal nemen over de toekomst van de 3,5 GHz-band.”