Tweede Kamerlid Harry van der Molen roept de minister-president op om een coördinerende rol op zich te nemen tijdens het jubileumjaar 2020. In 2020 herdenken we dat Nederland 75 jaar geleden werd bevrijd.

Het aantal mensen dat de verhalen van de Tweede Wereldoorlog uit eerste hand kan vertellen wordt steeds kleiner. Daarom vindt Van der Molen dat het Kabinet aan zet is om deze verhalen door te geven: ‘’Den Haag lijkt er nu aan voorbij te gaan. Maar het kabinet moet er in de volle breedte mee aan de slag. Men moet zich de vraag stellen: wat gaan wíj ermee doen?’’

Van der Molen pleitte tijdens de begrotingsbehandeling van Algemene Zaken voor extra geld voor het jubileumjaar. Met dit extra geld kunnen bijvoorbeeld meer schoolklassen naar musea en kan er meer aandacht komen voor nu nog wellicht onbekende historische plekken.