Er moet snel duidelijkheid komen voor spaarders. Daarvoor pleitte Tweede Kamerlid Inge van Dijk tijdens het debat over het box 3 systeem naar aanleiding van de uitspraak van Hoge Raad. ‘’De kamer maakt zich al jaren zorgen om het failliete box 3 belastingsysteem. De CDA fractie heeft deze in het verleden al diverse malen geuit over de toenmalige aanpassingen die nu helaas terecht blijken te zijn.’’

Van Dijk begon haar inbreng met benadrukken dat het vraagstuk niet slechts gaat over zeer vermogende mensen in Nederland maar over een grote groep, veelal ouderen en zelfstandigen die ervoor hebben gekozen een appeltje voor de dorst te sparen. Mensen die niet graag risico lopen en hun hele leven hebben gespaard. ‘’Mensen zoals mijn vader. Een gasfitter met een klein inkomen. 40 jaar hard gewerkt en overgewerkt en vooral heel zuinig geleefd. Jezelf geen luxe gunnen want je moet sparen voor later en je gezin goed verzorgd achterlaten.’’

Recht doen
De uitspraak van de rechter is helder: de spaarders die bezwaar hebben gemaakt moeten worden gecompenseerd. Het is belangrijk dat het kabinet zo snel mogelijk aan de slag gaat en met een voorstel komt om hier gehoor aan te geven. In haar inbreng stelt van Dijk onder andere dat het van groot belang is dat er niet enkel gekeken wordt naar de groep spaarders die bezwaar heeft gemaakt maar ook naar de groep die wel getroffen is maar niet naar de rechter is gestapt. ‘’Ook bij de mensen die geen bezwaar hebben gemaakt zijn fundamentele rechten geschonden.’’

Complexe puzzel
De oplossing voor dit probleem gaat niet eenvoudig zijn benadrukt van Dijk. Het geld om spaarders te compenseren zal ergens vandaan moeten worden gehaald. "Ik vind het zomaar in de staatsschuld laten lopen te gemakkelijk. Tegelijkertijd vind ik wel dat de grootste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Hoe kijkt de staatssecretaris in dat opzicht naar de scheidslijn tussen box 2 en box 3, met het oog op niet-ondernemingsvermogen?" Daarnaast is er nog de uitdaging van de uitvoerbaarheid voor de Belastingdienst. De compensatie moet binnen zes maanden worden uitgevoerd maar kan de Belastingdienst dat op dit moment aan? Van Dijk heeft in dit debat opnieuw gevraagd om de contourennota die reeds is toegezegd over de status van de Belastingdienst.