03 maart 2022

Van Rij: Jubelton kan volgend jaar verlaagd worden

Staatssecretaris van Financiën Marnix van Rij heeft, in samenwerking met minister van Volkshuisvesting Hugo de Jonge, aangegeven dat de jubelton, het bedrag waarmee ouders belastingvrij hun kinderen voor ruim 100.000 euro kunnen helpen bij het kopen van een huis, volgend jaar al verlaagd kan worden.

Het kabinet heeft in het regeerakkoord afgesproken dat de 'schenkingsvrijstelling eigen woning', zoals de jubelton officieel heet, per 1 januari 2024 wordt afgeschaft.

Vraag vanuit de Tweede Kamer was of de jubelton niet eerder afgeschaft kan worden. Achterliggende gedachte is dat deze vorm van schenking de ongelijkheid vergroot.

Van Rij: ‘Na overleg met de Kamer hebben we de zogenoemde jubelton nogmaals onder de loep genomen. We kunnen het helaas niet eerder afschaffen maar we kunnen de schenkingsvrijstelling eigen woning wel verlagen. We gaan dit onderzoeken en komen medio maart hierop terug.”

Het kost tijd om de systemen van de Belastingdienst aan te passen. Het bedrag kan wel tussentijds verlaagd worden. Ouders mogen namelijk sowieso eenmalig 27.231 euro aan een kind schenken, zonder dat daar een bestedingseis bij zit. Volgens Van Rij is het daarom het meest logisch om de jubelton te verlagen tot maximaal dat bedrag. "Daarmee wordt in ouder-kind relaties de vrijstelling eigen woning de facto afgeschaft", schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Het kabinet bekijkt nog wat er met de jubelton in 2023 gaat gebeuren.