13 april 2011

Van Toorenburg: Gokken op een veilige en verantwoorde manier

'Modernisering, o.k., maar verregaande liberalisering, no way!' CDA-Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg is kritisch over de ‘kansspelbrief’ van het kabinet waarin het tot op heden gevoerde restrictieve kansspelbeleid enigszins wordt losgelaten. Zij stelt dat het CDA de Nederlandse burger, die af en toe wil deelnemen aan een kansspel, dat plezier heus niet wil ontnemen. Maar 'hij moet dat wel op een veilige en verantwoorde manier kunnen doen'.  Van Toorenburg kan instemmen met het vergroten van het legale aanbod van kansspelen. Zeker nu blijkt dat ruim 500.000 mensen op internet gokken, zonder dat daar enig zicht, laat staan controle, op is. Ze is echter bang dat het huidige stelsel, met strikte regels en veel aandacht voor preventie van gokverslaving, als een kaartenhuis in elkaar zakt, zodra de markt verder wordt opengegooid. Dat zou bovendien een bedreiging zijn voor de huidige afdrachten aan goede doelen. 'We moeten ons goed realiseren dat wij de ruim 500 miljoen die langs deze weg ten goede komt aan talloze goede doelen, niet kunnen missen.'