Het enquêterapport en de kabinetsreactie ‘Nij Begun’ moeten zwaar wegen bij het maken van een definitieve investeringsbeslissing voor de Lelylijn en de Nedersakenlijn, daarvoor pleitte CDA en VVD tijdens het debat over het rapport van de Parlementaire Enquêtecommissie Aardgaswinning Groningen. Een belangrijke aanbeveling uit het rapport van de enquêtecommissie is dat de regio een langetermijnperspectief nodig heeft en daarvoor is het van groot belang dat het leef- en vestigingsklimaat van het Noorden wordt versterkt.

Vedder (CDA): ''Het is in de eerste plaats van groot belang dat Groningers niet langer hoeven te vechten om hun recht te halen, dat hun leven niet langer in het teken staat van zorgen om geld en veiligheid en dat zij erkenning krijgen van de overheid. Tegelijkertijd moeten we ook zorgen voor een perspectief voor de regio. Investeringen in de Lelylijn en de Nedersaksenlijn kunnen hieraan bijdragen.''

De motie kan naar alle waarschijnlijkheid rekenen op een meerderheid van de Tweede Kamer. Dinsdag 13 juni wordt er over de motie gestemd.