CDA Leider Wopke Hoekstra vindt dat het vertrouwen in de formatie is geschaad door de uitgelekte notities van verkenner Ollongren. Inmiddels hebben Ollongren en Jorritsma hun functie als verkenner neergelegd. Beide hebben aangegeven dat de notitie geen verslag is van wat er is besproken met de fractievoorzitters.

Hoekstra zelf noemt het inkijkje eerder al bizar. De inhoud ervan is niet met hem besproken, de verkenners gaan daar ook niet over. Ons Kamerlid Pieter Omtzigt is met naam en toenaam genoemd in de notitie, daarover heeft Wopke Hoekstra direct zijn ongenoegen uitgesproken.

Pieter Omtzigt heeft zelf aangegeven het de komende tijd rustiger aan te doen, omdat hij teveel hooi op zijn vork heeft genomen. De partij respecteert dat en staat achter hem. En wenst hem met vele hartverwarmende reacties beterschap. Pieter zal zelf communiceren over zijn herstel en de timing ervan. We vragen iedereen om hem en zijn gezin rust te gunnen en zijn privacy te respecteren.